A FOGYASZTÓI JOGVITÁK PEREN KÍVÜLI RENDEZÉSE
XIII. A FOGYASZTÓI JOGVITÁK PEREN KÍVÜLI RENDEZÉSE
13.1 A vásárló és az Eladó közötti esetleges viták, illetve követelmények, stb. esetén az Eladó minden esetben törekszik azok megvitatására és a feleket kölcsönösen kielégítő megoldására.
13.2. Amennyiben azonban nem sikerül kielégíteni a vásárló igényeit, és a vásárló, illetve az Eladó közötti vita nem rendeződik, a vásárló az adásvételi szerződésből vagy szolgáltatási szerződésből következő fogyasztói jogvita ún. peren kívüli rendezésére jogosult (továbbiakban
"fogyasztói jogvita").
13.3 Az általunk végzett áruértékesítéssel vagy szolgáltatásnyújtással kapcsolatos fogyasztói jogviták esetén a peren kívüli rendezést tekintve illetékes szervek: a Cseh Köztársaságban a Cseh Kereskedelmi Felügyelet - www.coi.cz, Magyarországon pedig a Békéltető Testület - http://bekeltet.hu, cím: 1016 Budapest, Krisztina krt 99 310, e-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu ; Telefon: (1) 488 2131; Fax: (1) 488 2186), amelynek segítsége bármilyen fogyasztói jogvita esetén kérhető.
13.4 Továbbá peren kívüli vitarendezésre tett indítvány benyújtására, valamint a fogyasztói jogviták (beleértve a határokon átnyúló vitákat is) peren kívüli rendezéséről szóló információk beszerzésére a következő honlapon is lehetőség nyílik: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage. A fogyasztói jogviták peren kívüli rendezése céljával további ún. megbízott személyek is létrejöhetnek, amelyeknél szintén kezdeményezhető peren kívüli rendezés.
Fogyasztói jogviták peren kívüli rendezése során az eljárási szabályzat előírja, hogy azt a fogyasztó (esetleg más megbízott személy) indítványozza, miközben az indítványnak a következőket kell tartalmaznia:
- a) a vitás felek azonosító adatai (eladói és vásárlói adatok),
- b) a jelentőséggel bíró tények érthető ismertetése (a vita lényege),
- c) annak feltüntetése, hogy az indítványozó (Ön) mit kér (pl. a vételár visszatérítését, árucserét, stb.),
- d) az indítványozó vita tárgyát képező jogának eladó felé történő első érvényesítésének dátuma (pl. első reklamáció),
- e) nyilatkozat arról, hogy az ügyben nem született bírósági döntés, választottbírósági ítélet és a felek között nem született megállapodás a fogyasztói jogvita peren kívüli rendezése tárgyában, nem indult bírósági eljárás, választottbírósági eljárás sem a fogyasztói jogvita peren kívüli rendezésére irányuló e törvény szerinti eljárás,
- f) dátum és az indítványozó (Ön) aláírása.
Az indítványhoz mellékelni kell az arról szóló igazolást, hogy az indítványozónak nem sikerült közvetlenül (pl. levelezés stb. útján) megoldani a vitát, továbbá az állításokat alátámasztó további írásos anyagokat. Amennyiben az indítványozó meghatalmazás útján képviselteti magát, az indítványhoz mellékelni kell e meghatalmazást. A peren kívüli fogyasztói jogvita rendezésére az elindítását követően 90 napon áll rendelkezésre. Különösen bonyolult viták esetében a fenti határidő meghosszabbítható, éspedig legfeljebb további 90 nappal.
13.5 A peren kívüli fogyasztói jogvita rendezésére a következőkkel nyílik mód:
- a) felek közötti megállapodással (önkéntes),
- b) a fogyasztó arra vonatkozó egyoldalú nyilatkozatával, hogy a továbbiakban nem vesz részt a vita rendezésében,
- c) elhalálozással, holttá nyilvánítással, eltűntté nyilvánítással vagy a felek egyikének jogutód nélküli megszűnésével,
- d) a vita rendezésére rendelkezésre álló határidő eredménytelen leteltével,
- e) az indítvány elutasításával (hibái miatt).
13.6 A fogyasztói jogviták peren kívüli rendezésével kapcsolatos költségeket a felek maguk viseli. A fogyasztói jogviták peren kívüli rendezése díjmentes.
13.7 Az illetékes szerv megállapítja a fogyasztói jogviták peren kívüli rendezésének azon szabályait, amelyek a fogyasztói jogviták során alkalmazandó eljárást a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban szabályozzák.
13.8 Abban az esetben, ha a fogyasztói jogvita peren kívüli rendezése nem eredményezi a jogvita megoldását, Ön természetesen bármikor bírósághoz fordulhat. Természetesen Ön nem köteles igénybe venni a fogyasztói jogvita peren kívüli rendezésének lehetőségét sem (bár az természetesen mindig ajánlott), és a fogyasztói jogvita megoldását kérve bármikor az illetékes bírósághoz fordulhat.